Här beskriver jag min vision för framtiden, vilka värderingar jag har, vilka fel jag identifierat och hur jag jobbar för att lösa dem – när de gäller vårdnadstvister. Du är välkommen att mejla mig på kontakt@skracktjansten.se eller lämna en kommentar längst ner om du har synpunkter.

Vision

Alla barn ska ha en bra relation med sina föräldrar, sin familj, sin släkt och hela sitt nätverk.

– Visionen är en ledstjärna att jobba mot när det gäller barn och deras relation till sina föräldrar, sin familj, sin släkt och sitt nätverk. Det är förstås inte möjligt att uppnå det för alla barn, ibland saknas helt enkelt förutsättningarna för det. Därför är visionen något vi alltid måste fortsätta att sträva mot men samtidigt något vi aldrig kommer att uppnå helt och hållet.

Arbetsområden

Jag fokuserar på följande i mitt arbete med att uppfylla visionen.

ÖKAD MEDVETENHET
Jag arbetar med att öka medvetenheten hos allmänheten om bristerna i myndigheters arbete när det gäller vårdnadstvister.

ÅTGÄRDSPROGRAM
Jag arbetar med att driva igenom punkterna i åtgärdsprogrammet genom påverkansarbete och lobbyverksamhet inom alla relevanta delar av samhället.

Kärnvärden

Jag håller följande värderingar som centrala i mitt arbete med att uppfylla visionen.

FAMILJ
Barn ska inte skiljas från sina föräldrar, sin familj, sin släkt eller sitt nätverk om det inte bevisligen är i barnets bästa intresse.

SÄKERHET
Föräldrar och barn som behöver samhällets hjälp och skydd ska få det i den omfattning som det behövs.

RÄTTSPATOS
Alla är lika inför lagen och det ska bli konsekvenser för den som bryter mot lagen.

SANNING
Det finns en objektiv sanning i varje situation och den är viktig.

Åtgärdsprogram

För att säkerställa att myndigheters hantering av vårdnadstvister skapar bästa möjliga förutsättningar för att uppfylla visionen så måste följande åtgärder genomföras. All åtgärder i programmet är viktiga och många av dem hänger ihop, de är inte rankade i ordning av hur viktiga de är. Jag reserverar mig för att listan inte är komplett, varken vad gäller saker som behöver åtgärdas eller hur långt vi kommit i att åtgärda dem.

(1) UTGÅNGSPUNKT I VÅRDNADSTVISTER
Utgångspunkten vid alla vårdnadstvister ska vara gemensam vårdnad och växelvis boende för barnen. Detta gäller oavsett om barnen är födda inom äktenskap, samboförhållande eller annan relationsform. Avvikelser från detta får bara göras om en av föräldrarna bevisligen är olämplig som förälder och därmed skadlig för barnet, om en förälder saboterar barnets kontakt och relation med den andra föräldern eller om en förälder självmant avsäger sig vårdnad och boende.

%

FRAMSTEG

  • Det anses vara viktigt att barnen har kontakt med båda sina föräldrar.

(2) TIDIGA INSATSER I VÅRDNADSTVISTER
Tidiga insatser ska sättas in vid alla vårdnadstvister, för att hantera konflikten mellan föräldrarna. Båda föräldrarna ska informeras om hur en vårdnadstvist går till, vilka lagar som gäller och deras egna ansvar för att göra vad som är bäst för deras gemensamma barn samt vad konsekvenserna blir om de inte gör det.

%

FRAMSTEG

  • Det krävs oftast informationssamtal med Socialtjänsten innan stämning lämnas in till domstol.

(3) RÄTTSSÄKRA UTREDNINGAR
Alla utredningar i relation till vårdnadstvister måste följa vetenskapligt utformad utredningsmetodik och gällande lagstiftning. Det innebär att utredningarna ska vara opartiska, objektiva och sakliga samt bygga på faktiska omständigheter. För att uppnå det så måste utredningarna bygga på empiriska metoder och söka sanningen genom verifierbara fakta. När utredningen är klar och den objektiva sanningen är tydlig ska beslutsfattande myndigheter tillämpa relevanta lagar för att besluta om och implementera lämpliga insatser som är i barnens bästa intresse.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(4) NÖDVÄNDIGA LAGÄNDRINGAR
Tjänstemannaansvaret måste återinföras för att säkerställa att de myndighetsanställda som är ansvariga för respektive del av vårdnadstvisten har ett personligt ansvar som går hand i hand med det personliga mandat de också har.

Lagar som skapar sekretess mellan myndigheter som är involverade i vårdnadstvister (T.ex. Socialtjänst, Polis, domstol, sjukvård, psykvård, etc.) måste tas bort. Då kan involverade myndigheter koordinera sitt arbete och samarbeta för att säkerställa att barnens bästa intressen tas tillvara.

Psykisk misshandel ska hanteras som fysisk misshandel i lagens mening. Parental Alienation (Föräldraalienering) ska anses vara psykisk misshandel mot både barnet och den alienerade föräldern.

%

FRAMSTEG

  • Regeringen utreder återinförandet av tjänstemannaansvaret.
  • Regeringen utreder Psykisk misshandel som brottsrubricering.

(5) REFORMERA SOCIONOMUTBILDNINGEN
Det skall ställas högre krav vad gäller kunskap inom psykologi, juridik och utredningsmetodik för att klara av socionomexamen. Föräldraalienation ska vara en del av psykologikurserna. Det skall införas och krävas legitimation för Socionomer som arbetar med vårdnadstvister. Det skall krävas löpande kompetensutveckling och kompetensprov för att behålla legitimationen.

%

FRAMSTEG

  • Regeringen utreder reform av socionomutbildningen.

(6) EXPERTRÅD INOM FAMILJERÄTTEN
Familjerättssekreterare som arbetar med vårdnadstvister ska ha tillgång till experter inom till exempel psykologi och juridik för att kunna hantera särskilt komplexa vårdnadstvister.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom de här området.

(7) ÖVERSYN AV SOCIALTJÄNSTENS ARBETE
Alla utredningar från socialtjänsten ska granskas av oberoende part (t.ex översynsmyndighet eller AI) för att säkerställa (1) att utredningen har gjorts med rätt metodik och (2) att utredningen följer rådande lagstiftning. Granskningen innebär inte att utredningen ska göras igen av en annan part, den skall bara granskas för att säkerställa ovanstående. Lämplig översynsmyndighet ska också göra periodiska revisioner av Socialtjänstens arbete. Revisionen ska bland annat granska strukturer, rutiner, ledarskap och utredningar.

%

FRAMSTEG

  • IVO och JO granskar Socialtjänstens arbete periodvis.

(8) SPECIALISERADE FAMILJEDOMSTOLAR
Specialiserade familjedomstolar ska etableras, antingen som fristående myndigheter eller som delar av redan existerande domstolar. De ska bara arbeta med familjerättsliga ärenden och vara bemannade med personal som är specialiserade på familjerättsfrågor.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(9) BARN SKA HA EGET OMBUD
Alla barn ska ha eget ombud i vårdnadstvister. Ombudet ska vara specialiserad på familjerättsliga frågor och verka för att barnen bästa intresse tas tillvara. Kostnaderna för ombudet ska delas lika mellan föräldrarna.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(10) TILLÄMPA EXISTERANDE LAGAR
Människor som begår brotten falsk angivelse, falsk tillvitelse, mened, osann partsutsaga och egenmäktighet med barn ska lagföras.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(11) VERKSTÄLL DOMSTOLSBESLUT SNABBT
Om en förälder eller myndighet inte följer domstolens beslut eller drar ut på tiden innan de följer beslutet så ska domstolen verkställa beslutet omgående.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(12) FÖRBÄTTRA HANTERING AV SKYDDANDE INSATSER
Skyddande insatser så som skyddat boende, sekretessmarkering, etc. måste ges snabbt för att säkerställa skydd till personer som behöver det. Ibland måste det ges utan att först kunna utreda om skyddsbehov finns. Vid sådant tillfälle som skyddande insatser har givits en förälder och/eller ett barn så måste skyddsbehovet utredas inom maximalt en vecka. Utredningen ska vara opartisk, objektiv och saklig samt bygga på faktiska omständigheter. Utredningen avgör om skyddsbehov faktiskt finns och om skyddande insatser ska fortsätta. Om det finns skyddsbehov så ska de skyddande insatserna fortsätta, om det inte finns skyddsbehov så ska de skyddande insatserna avslutas omedelbart.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(13) FÖLJ UPP MYNDIGHETERS INSATSER
Det ska göras periodisk uppföljning av varje insats som myndigheter (t.ex Socialtjänsten) gör inom ramen för vårdnadstvister, för att säkerställa att insatserna har lett till en förbättring för de personer som insatserna var avsedda för. Insatserna ska utvärderas och anpassas löpande tills det inte längre finns behov för insatserna. Myndigheterna ska lära sig av insatserna och utvärderingarna samt utveckla sin verksamhet därefter.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.

(14) TA BORT EKONOMISKA INCITAMENT ATT TVISTA OM BARNEN
Föräldrar som tillskansat sig ekonomiska fördelar genom att orsaka en vårdnadstvist ska bli skyldig att ersätta staten och/eller annan part för den kostnaden. Till exempel, föräldrar som fått bidrag, bostad (t.ex. skyddat boende) och/eller andra ekonomiska förmåner genom att alienera den andra föräldern ska bli skyldig att betala för de förmånerna när saken bevisats i domstol. Föräldrar som orsakat en vårdnadstvist när det bevisligen inte är i barnens bästa intresse ska bli skyldig att ersätta den andra föräldern för dennes rättegångskostnader.

%

FRAMSTEG

  • Inga framsteg har gjorts inom det här området.