”Socialtjänsten kan aldrig göra fel” – med Sanna Klarén är ett avsnitt i podden Gröning & Blomgren Utanför. Socialrådgivaren Sanna Klarén intervjuas av programledarna och berättar om sin syn på felen i systemet när det gäller statens omhändertaganden av barn. Podden produceras av Epoch Times och avsnittet finns tillgänglig bland annat på Epoch Times hemsida och Spotify.

Sanna Klarén är socionom och har många års erfarenhet av Socialtjänsten och omhändertagande av barn. Hon har bland annat drivit HVB hem och arbetat som konsult åt flertalet kommuner i Sverige. I podden berättar Sanna om felen som hon själv har upplevt inom både Socialtjänsten och rättssystemet. Hon vittnar bland annat om stora brister i utredningar, undermåliga chefer och bristande kompetens. De här citaten ger ett smakprov på vad Sanna berättar:

”Socialtjänsten har stora brister. Alltså, och det är många barn som far illa på grund av den okunskap som finns […]”

”Visst är det kaos på Socialtjänsten, det är ju inte bara jag som säger det […].”

”Vi behöver inte socionomer på Socialtjänsten, vi kan ha beteendevetare, vi kan ha jurister, vi kan ha psykologer. Det finns många olika bra utbildningar som vi kan ha inom Socialtjänsten […].”

”Ett placerat barn kan kosta mellan 50 000 till 300 000 i månaden […].”

”Över lag så kidnappar ju inte Socialtjänsten barn från muslimer utan de är ju lika otrevliga mot alla […].”

”Politiker behöver ifrågasätta tjänstemännen, det gör de alldeles för sällan […].”

”Varför ska vi bara fortsätta när vi vet, när forskare säger […] att det här är inget bra koncept […].”

”Man slänger liksom bort föräldrarna som i en papperskorg, -’Nu har vi barnen, så klara er själv’ […].”

Avsnittet kan verka något rörigt för den som inte redan har viss inblick i hur Socialtjänsten och andra relevanta myndigheter arbetar. Det är flera trådar som tar slut mitt i en mening och en hel del mer som behöver utvecklas. Trots det så får lyssnaren en bra sammanfattning av bristerna i systemet, från en som upplevt det från insidan. Det är alltid bra när personer som Sanna, som har arbetat inom systemet, går ut offentligt med sina erfarenheter.